LEER MELANOOM HERKENNEN

Melanoom is een gevaarlijke vorm van huidkanker.
Ken jij de alarmsignalen? De ABCDEF-methode helpt je om melanoom te herkennen.

IN DE SMIEZEN

Regelmatig je eigen huid en die van je dierbaren controleren helpt om melanoom, een agressieve vorm van huidkanker, op tijd te herkennen.
Dat is belangrijk, want dat verbetert de vooruitzichten. Wanneer een melanoom in een vroeg stadium wordt ontdekt, is de kans op een succesvolle behandeling groot.

Maar weet jij waar je op moet letten?
Een handig ezelsbruggetje hiervoor is de ABCDEF-methode.

Tijdens de wereldwijde Melanoma Awareness Month lanceert Stichting Melanoom de nieuwe campagne 'Leer melanoom herkennen' om op een creatieve manier de bewustwording rondom vroege ontdekking van melanoom te helpen vergroten.

<-Lees hier het persbericht over de campagne

ABCDEF: EEN HANDIG   EZELSBRUGGETJE

A = Asymmetrie

Een vlek die niet symmetrisch is in kleur of vorm. De ene helft  heeft bijvoorbeeld een andere kleur of vorm dan de andere helft.
 B = Border

Een vlek met een onregelmatige, grillige rand. Een begrenzing die niet mooi rond maar bijvoorbeeld kartelig is.
 C = Color

Een vlek die van kleur verandert of verschillende kleuren heeft. Zoals zwart en bruin of grijs en roze.
 D = Diameter

Een vlek met een dwarsdoorsnede groter dan 6 mm. Dat is groter dan de achterkant van een potloodgum.
 E = Evolving

Een vlek die ontstaat uit het niets, groeit, jeukt, bloedt, verdikt of verandert.
 F = Funny

Een vlek die opvalt tussen andere vlekjes op de huid. Bijvoorbeeld doordat deze groter is of anders van kleur of vorm dan de rest.

!

Als je iets opmerkt aan je huid dat overeenkomt met een of meer van deze kenmerken, of als je twijfelt, aarzel dan niet om een afspraak te maken met je huisarts. Wanneer er een verdenking is van melanoom, dan moet de huisarts je doorverwijzen naar een dermatoloog om de vlek verder te onderzoeken. Blijf alert en neem de tijd om regelmatig je huid en die van je dierbaren te controleren. Vroegtijdige ontdekking en behandeling van melanoom kan levens redden!

GEEN PANIEK

!

Niet elk verdacht vlekje is meteen een melanoom.

Maar heb je een (moeder)vlek die:

• uit het niets verschijnt (vooral na je 40e)

• groeit

• regelmatig jeukt

• meerdere keren bloedt of irriteert

• van kleur/structuur veranderd

Dan kan dat een alarmsignaal zijn. Twijfel je hierover? Dan is het advies om altijd  een afspraak te maken bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een dermatoloog zodat de (moeder)vlek goed onderzocht kan worden.

voorbeelden van onschuldige moedervlekken:

voorbeelden van verdachte  moedervlekken:

Het is bij melanoom superbelangrijk om er op tijd bij te zijn. Een melanoom dat vroeg wordt ontdekt en verwijderd, is goed te genezen. De kans op overleving is dan bijna 100%. Maar melanoom is niet voor niets de meest agressieve vorm van huidkanker. Het kan snel uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Zoals bloed, lymfeklieren, botten, organen en hersenen. Een uitgezaaid melanoom is moeilijk te behandelen en heeft een veel slechtere prognose. Dus ga naar de huisarts als je twijfelt!

Melanoom komt overal op het lichaam of op de slijmvliezen voor. Lees  hier meer over de verschillende soorten melanoom.

MIJN MELANOOM

Tijdens de campagne 'Leer melanoom herkennen' delen we ervaringsverhalen van mensen die vertellen over hoe zij erachter kwamen dat ze een melanoom hadden. Hoe zag de verdachte plek er precies uit? Wat waren de kenmerken waardoor ze het niet vertrouwden?

Mirjam Leer melanoom herkennen

Mirjam (32)
‘Er zat een zwart puntje midden in een moedervlek op mijn rechter boven-been. Ik had er verder geen klachten van. Een week later besloeg het stipje ongeveer de helft van de moedervlek.’

Klik om meer te lezen

Hidde (38)
'Op mijn wang had ik een klein moedervlekje. Ik heb nog foto’s teruggekeken van 5/6 jaar geleden en toen was het echt minuscuul, haast geen moedervlek te noemen. Maar het vlekje werd groter en donkerder van kleur.'

Margje (39)
'Ik was op vakantie met vriendinnen. We zaten aan het zwembad en ik merkte dat ik telkens krabde aan een moedervlek op mijn bovenbeen. De moedervlek zag er niet raar uit, maar toch vertrouwde ik het niet.'

HELP JE MEE?

• TikTok

Via social media geven we uitleg over de alarmsignalen van verdachte plekjes met de ABCDEF-methode. Iedereen moet dit belangrijke ezelsbruggetje leren! Vind jij het ook belangrijk dat er bij zoveel mogelijk mensen meer awareness komt? Volg ons dan op:

​

#stichtingmelanoom #discoveryourspot #LeerMelanoomHerkennen #ABCDEF #melanoom #huidkanker #checkjehuid

Deel vooral het campagnefilmpje, de ervaringsverhalen, de win-acties  en andere berichten op jouw eigen socials. Zo bereiken we samen nog meer mensen!

​

We hebben net als bij de voorgaande campagnes ook nu weer een set gifjes gemaakt. Zodat iedereen op een creatieve manier kan bijdragen aan meer bewustwording rondom melanoom.

Bekijk alle gifjes op ons Giphy-account!

GIFJES VOOR AWARENESS

Concept campagne & content creator: Masja Annoesjka Ros
Art Director: Studio Ultradeluxe

Campagnefilm & GIFs: Salt & Vinegar
Lena Ziyal, David Mahler, Britt Planken, Eva Bonnevits, Shiue Jen Chang, Cecil Eijgendaal

Audio Post productie, voice over search & opname en muziekproductie: Amp.Amsterdam//The Sonic Branding Company;
Mitch Lucan - Junior Audio Engineer
Sarah Fadl - Audio Post Producer
Sindy Kuijpers - Audio Post Producer
Voice Over: Rory de Groot
VO Agency: Henneman Agency
Speciale dank aan: Annejes van Liempd en Erwin van den IJssel

OVER HUIDKANKER

Het overgrote deel van huidkanker wordt veroorzaakt door UV-straling van de zon of zonnebank. Het is dus superbelangrijk om jezelf goed te beschermen als je van de zon geniet. Ook in het voorjaar!

​

Wanneer je vaker onder de zonnebank bent geweest of je huid regelmatig door zon is verbrand, heb je meer kans op het krijgen van melanoom of een andere vorm van huidkanker. Mensen met sproeten, lichte huid of lichte ogen, lichtblond of rood haar die van nature makkelijk verbranden in de zon, behoren ook tot de risicogroep.

Maar vergis je niet.
Huidkanker komt in alle lagen van de bevolking voor.

Van jong tot oud, vrouwen, mannen en iedereen daartussen in. En ook bij alle verschillende huidskleuren.

​

Het is dus voor iedereen belangrijk om z'n huid goed in de gaten te houden. Want hoe eerder huidkanker wordt ontdekt en behandeld, hoe beter.

Prof. dr. Remco van Doorn, dermatoloog,
lid van de Raad van Advies van Stichting Melanoom.

”De dikte van een melanoom is de belangrijkste factor die bepaalt of uitzaaiingen ontstaan. Vroege detectie van melanoom is daarom van het grootste belang. Verwijdering van een melanoom in een vroege fase van ontwikkeling leidt doorgaans tot genezing zonder terugkeer van de ziekte.”

Lees hier meer over de diagnose en stadiering van melanoom.