Jasper

Jasper

Vecht met melanoom Dit is Jasper Rijpma, 38 jaar, vader, echtgenoot, leraar en surfer. De keren dat hij in de zee op een plank stond zijn ontelbaar. De uren dat hij daardoor volop in de zon was ook. Niet wetende dat hij daarmee het risico op huidkanker vergrootte. Toen Jasper twee jaar geleden de diagnose melanoom kreeg, had hij er nog nooit van gehoord. “Als je het hebt over awareness en bewustwording, dan was ik het schoolvoorbeeld van onwetendheid.”

Daarom is Jasper een actie gestart om geld op te halen voor Stichting Melanoom en vraagt hij daarmee aandacht voor de huidkankerrisico's bij watersport en surfers.

“Al die keren dat ik zonder adequate bescherming ben gaan surfen was ik me daar onvoldoende van bewust."

Jasper's passie voor het surfen begon zo'n tien jaar geleden. Een uit de hand gelopen hobby, zoals hij het zelf noemt. Elk vrij uurtje na school en in het weekend was hij in zee te vinden. In de maanden mei en juni zelfs nog voordat het eerste uur op school begon. En tijdens alle vakanties ging de surfplank natuurlijk ook mee. Samen met een vriendengroep, ook met kleine kinderen, deelt hij de liefde voor het surfen. ‘Deze surffamilie is heel belangrijk in mijn leven, dat bindt ons echt.’

Gek plekje

In 2020 werd Jasper door steeds meer mensen gewezen op een gek plekje in zijn nek. Het zat precies ter hoogte waar zijn wetsuit ophield. Er ging wat tijd overheen voor hij ermee naar de huisarts ging, die hem daarna doorverwees naar een dermatoloog. De dermatoloog bleek ook te surfen. “We hadden een leuk gesprek, het plekje werd weggehaald en vrij zorgeloos ging ik weer naar huis. Totdat ik een paar weken daarna door de huisarts werd gebeld voor de uitslag. Het bleek een melanoom. Iets waar ik nog nooit van had gehoord.” "Ik leef in de wetenschap dat mijn ziekte voorkomen had kunnen worden.”

Er was meer onderzoek nodig. Later werden er ook uitzaaiingen gevonden in zijn longen. Hiervoor wordt Jasper behandeld in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. “Helaas zijn de beschikbare immuuntherapieën niet aangeslagen. Momenteel krijg ik zogenoemde Braf-remmers, die de ziekte onder controle houden, maar mij niet genezen. Ik leef van scan naar scan.

De keerzijde van dit verhaal is dat ik mij met name in de ochtenduren fit voel en ook graag fit wil blijven. Dat is in mijn geval van levensbelang. Daarom heb ik een uitdaging bedacht, om een marathon te gaan peddelen op een prone *paddleboard. Het doel is om in juni 2023 de rivier de Vecht in zijn geheel op te peddelen. Dit is van de monding in het IJsselmeer tot het centrum van Utrecht 42 kilometer, een marathonafstand dus.”

Fondsen ophalen

Met deze actie wil Jasper fondsen ophalen voor Stichting Melanoom en bijdragen aan meer bewustwording over de gevaren van UV-straling en het belang van vroege detectie van huidkanker. Wil jij Jasper's actie steunen met een donatie? Of wil je een stuk met hem mee peddelen? Samen fondsen ophalen? Dat kan! Kijk dan voor meer informatie op: www.dosupport.nl/stichting-melanoom/vecht-met-melanoom/ Jasper's voorbereiding kun je volgen via de foto's en filmpjes die hij deelt op zijn Instagram account: www.instagram.com/jasper.rijpma

Misschien komt de naam Jasper Rijpma je bekend voor?

In 2014 werd hij verkozen tot Leraar van het Jaar voor de sector voortgezet onderwijs. In 2016 volgde een nominatie voor de Global Teacher Prize. En korter geleden initieerde deze geschiedenisleraar Ontwikkelkracht, een plan om leraren samen en op basis van onderzoek aan onderwijsverbetering te laten werken. Voor dit mooie plan werd onlangs een grote som geld uit het Nationaal Groeifonds toegekend.

*Bij prone (vooroverliggend) paddleboarding zit je op je knieën of lig je op je board waarbij je je handen gebruikt als paddle. Niet te verwarren met suppen waarbij gebruik wordt gemaakt van een paddle-stok.

(Interview door Masja Ros uit Melanoom Nieuws nr. 3 november-december 2022)