Sport als symbool in de strijd tegen kanker – Grootverzettegenkanker

25 augustus 2017

Mont Ventoux is een steile berg in Zuid-Frankrijk met een kale top. Dat kan voor verrassende weersomstandigheden zorgen en maakt dat het beklimmen van deze berg een enorme uitdaging is. Fietsers, wandelaars en hardlopers moeten overal op voorbereid zijn en echt de strijd aangaan om boven te komen. Een sportieve strijd die symbolisch is voor de strijd tegen kanker.

Vanuit Stichting Melanoom zijn er wielrenners, waaronder bestuursleden Kim Sterkenburg en Koen van Elst die de uitdaging op 1 september aangaan om de Mont Ventoux te beklimmen om zoveel mogelijk sponsorgeld binnen te halen. Het doel van de ‘Grootverzettegenkanker’ is zoveel mogelijk geld ophalen dat vervolgens beschikbaar wordt gesteld aan KWF Kankerbestrijding. Stichting Melanoom is één van de lokale doelen waar een bedrag naar toe gaat.

Tevens gaat er dit jaar een gedeelte van de opbrengst naar het project ‘Immunotherapie op maat bij melanomen’. Een behandelvorm waarbij de afweercellen van de patiënt worden getriggerd om de tumor aan te vallen. Maar omdat de tumorcellen binnen een melanoom grote verschillen kunnen vertonen, slaat de therapie niet altijd even goed aan tegen elke cel. In dit internationale samenwerkingsproject gaan de onderzoeksgroepen op zoek naar nieuwe manieren om melanomen beter aan te kunnen pakken met immunotherapie. Centraal staat de zoektocht naar eiwitten die worden gemaakt door tumorcellen. Deze eiwitten zouden als een goede target kunnen dienen voor het afweersysteem.
Een ander gedeelte van de totaalopbrengst gaat naar het onderzoeksproject “Tumoren bij kinderen gevoeliger maken voor behandeling”en een aantal lokale goede doelen.

Wilt u doneren? Dat kan via www.grootverzettegenkanker.nl/stichtingmelanoom of via de donatieknop en kiezen voor het ‘lokale goede doel’ – Stichting Melanoom.

Meer informatie:

Grootverzettegenkanker – Stichting Mont Ventoux  www.grootverzettegenkanker.nl