Positieve effecten van immunotherapie bij mucosaal melanoom

12 februari 2017

Er zijn sterke aanwijzingen dat immunotherapie ook effectief is bij een gedeelte van melanoompatiënten waarbij de tumor gevonden is in de slijmvliezen.

Een relatief zeldzame variant van melanoom is een melanoom in de slijmvliezen, ook vaak mucosaal melanoom genoemd (naar schatting 1% van alle melanomen). Tot recent was er weinig reden tot optimisme bij deze vorm van melanoom vanwege de vaak late detectie van de ziekte.

Tijdens het ECCO-congres 2017 in Amsterdam presenteerde Georgina Long, van het Melanoma Institute Australia, de resultaten uit drie studies met het anti-PD-1 middel Pembrolizumab.

Ondanks een kleine onderzoeksgroep (n = 84), is het positief, dat 19% van de deelnemende patiënten op de medicatie reageerde. Bovendien is het hoopvol te noemen dat 12 van de 84 patiënten nu nog steeds in leven zijn. Overall kan gesteld worden dat Pembrolizumab ook effectief kan zijn bij uitgezaaid mucosaal melanoom.

Zie ook verslag (in het Engels) op de site van het ECCO-congres.