No Sun Run: hardlopen in het donker om aandacht te vragen voor huidkanker

7 september 2017

Stichting Melanoom en het Huidfonds bundelen de krachten en organiseren gezamenlijk de No Sun Run op zaterdagavond 16 september 2017. Een team van dertig renners doet mee. Met dit hardloopevent – dat tijdens de Damloop by night in Amsterdam wordt gehouden – willen de partijen geld ophalen voor het project ‘Betere UV-bescherming bij kinderen om huidkanker te voorkomen’. Wilt u een bijdrage leveren aan dit goede doel? Dat kan via whydonate.nl/no-sun-run.

Op dit moment is huidkanker de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Huidkanker wordt meestal veroorzaakt door teveel UV-straling in zonlicht. Vooral bij kinderen zijn de risico’s van zonverbranding extra groot. De celdeling bij kinderen en ook jongeren die nog in de groei zijn, gaat veel sneller dan bij ouderen. Zo snel, dat bij zonverbranding de beschadigde huidcellen niet kunnen herstellen voordat ze zich weer gaan delen. Dit zorgt voor een verdubbeling van de kans op melanoom op latere leeftijd. Goede zonbescherming kan letterlijk van levensbelang zijn.

Betere UV-bescherming bij kinderen om huidkanker te voorkomen
Met juiste voorlichting en maatregelen (insmeren, UV-werende kleding dragen, uit de zon blijven) is huidkanker (deels) te voorkomen. Daarvoor wil het Huidfonds, met de steun van een aantal partners waaronder Stichting Melanoom, een landelijke voorlichtingscampagne starten bij kinderdagverblijven. Uit eerder onderzoek bleek dat voorlichting op deze plekken een stuk beter kan. Vanuit het project ‘Betere UV-bescherming bij kinderen om huidkanker te voorkomen’ wordt op verschillende manieren aandacht voor zonbescherming bij kinderen gevraagd. Het doel is om het aantal huidkankergevallen op latere leeftijd terug te dringen en een zonbewuste generatie te zien opgroeien.

De deelname aan de No Sun Run, en daarmee het steunen van het eerdergenoemde project, is een mooi vervolg op de campagne ‘Fun in the Sun’ die Stichting Melanoom deze zomer al startte.

Damloop by night
De ‘No Sun Run’ is tijdens de Damloop by night die op de vooravond van de Dam tot Damloop wordt gehouden, op zaterdagavond 16 september 2017. Deze route van 8 km gaat grotendeels over het traditionele Dam tot Damloop-parcours en is speciaal voor deze loop sfeervol verlicht. Muziek langs de route geeft de deelnemers een extra boost om deze 8 km te voltooien. De Damloop by night is voor het eerst uitverkocht dit jaar; de 30 lopers van Stichting Melanoom en Huidfonds rennen samen met 15.000 andere lopers. De start van de Damloop by night vindt plaats op de Vermiljoenweg in Zaandam (nabij het Dam tot Dam Park). De start vindt plaats in negen startgroepen tussen 19.30 tot 20.50 uur.