Stichting Melanoom

Eerste prijs voor #checkjezelf bij Welcom Amsterdam Communicatie Awards 2017

19 juli 2017

De #checkjezelf-campagne van Stichting Melanoom heeft de Welcom Amsterdam Communicatie Award 2017 in de wacht gesleept. De Amsterdamse bureaus De Wolven en Operator Studios wonnen samen met Stichting Melanoom de prijs voor de beste communicatiecampagne van het afgelopen jaar.

Het doel van Stichting Melanoom was zoveel mogelijk mensen laten inzien dat regelmatig je huid controleren letterlijk je leven kan redden. Dat huidkanker toch een zwaar beladen onderwerp is, vormde een uitdaging. Pr- en communicatiebureau De Wolven bedacht in samenwerking met reclamebureau Operator Studios de campagne #checkjezelf. Die bestond onder andere uit een video waarin een mannelijk topmodel de kijker vraagt goed zijn lichaam te inspecteren, waarop een verdachte moedervlek was verstopt. Een brede enquête zorgde voor nieuwswaardige onderzoeksresultaten en het delen van alle content via de sociale media creëerde een ware online buzz.

Groot bereik

De campagne was gepland tijdens de zomermaanden, als veel mensen – nog te vaak onbeschermd – liggen te zonnen. De grote Nederlandse kranten schreven over het onderwerp, De Telegraaf zelfs op de voorpagina. Het NOS Journaal en RTL Nieuws zonden reportages uit en ook de talkshows besteedden aandacht aan de campagne. Op Facebook en YouTube werd het filmpje meer dan 300.000 keer bekeken. Het ultieme resultaat was dat huis- en huidartsen na de campagne een opvallende toename meldden in bezoeken voor een huidcheck.

De jury van Welcom was tijdens de prijsuitreiking zeer te spreken over de campagne: “De Wolven en Operator Studios hebben de boodschap van Stichting Melanoom op een speelse manier bespreekbaar gemaakt. Dit zorgde voor groot bereik via alle soorten media.” Welcom prees het zichtbare resultaat aan free publicity en de daaruit voortvloeiende bewustwording onder het publiek. Om hier een vervolg aan te geven heeft De Wolven net een nieuwe campagne gelanceerd voor Stichting Melanoom: #funinthesun.

Welcom Amsterdam Communicatie Award

Welcom is de oudste communicatievereniging van Nederland. Het netwerk van communicatieprofessionals uit Amsterdam en omstreken rijkt de prijs jaarlijks uit voor een campagne die uitblinkt in creativiteit, durf, een scherpe analyse en een vernieuwende aanpak. Het doel van de award is elkaar inspireren en vakmanschap in de schijnwerpers te zetten.

Voor het filmpje van #checkjezelf, kijk hier.