Een kennismaking met Eva Cassidy

10 april 2018

De mensen die op de Melanoom Infodag waren op 7 april, hebben hem ongetwijfeld gezien: Johan Bakker, de biograaf van Eva Cassidy (1963 – 1996). Hij heeft daar al een aantal boeken verkocht en via onze online kanalen willen we hem verder bij jullie onder de aandacht brengen.

De schrijver en muziekrecensent was namelijk zo geraakt door de muziek van de Amerikaanse zangeres dat hij een biografie schreef die zowel in het Engels als in het Nederlands is te lezen. Hierin beschrijft hij hoe zijn zoektocht naar het hart en de ziel van Eva Cassidy met vallen en opstaan verliep.

Eva Cassidy stierf aan de gevolgen van melanoom voordat ze de kans kreeg om bekend te worden. Enkele jaren na haar dood draaide BBC Radio 2 haar indringende uitvoering van Over the Rainbow. Meteen daarna werd het Britse radiostation massaal gebeld door luisteraars die wilden weten naar wie ze hadden geluisterd.

Eva Cassidy’s postuum uitgebrachte album Songbird werd in het Verenigd Koninkrijk het meest verkochte album van dat jaar (2000). Eva Cassidy schreef geen eigen songs, maar ze vertolkte liedjes van anderen zo kernachtig en zo oprecht dat ze een nieuwe betekenis kregen. Haar versies van 'Fields of Gold' en 'Songbird' staan ieder jaar hoog in de Top 2000. Veel mensen vinden troost in de liedjes van Eva Cassidy, in perioden van ziekte, soms ook na het overlijden van dierbaren.

Het boek van Johan Bakker is hier te bestellen: http://www.s2uitgevers.nl/eva-cassidy-de-biografie/. Van ieder verkocht exemplaar via Stichting Melanoom wordt er 3 euro aan de stichting gedoneerd.