Melanoom

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. De verwachting is dat het aantal mensen dat huidkanker krijgt de komende jaren alleen maar zal toenemen. Eén op de zes Nederlanders krijgt er in zijn of haar leven mee te maken.

Er zijn verschillende soorten huidkanker. De drie meest voorkomende soorten zijn in volgorde van het aantal gevallen: basaalcelcarcinoom, plaveiselcelcarcinoom en melanoom. Deze drie soorten verschillen van elkaar in de betrokken huidcellen en de kans op genezing. Ze hebben met elkaar gemeen dat de betrokken huidcellen zich ongecontroleerd delen.

Stichting Melanoom richt zich op mensen met melanoom (en oogmelanoom). Eén van onze doelstellingen is het geven van goede, betrouwbare informatie. Deze informatie wordt via verschillende kanalen aangeboden: deze website, diverse publicaties (grotendeels ook te lezen via deze website) en stands en presentaties op evenementen en conferenties.

Wij vinden het belangrijk dat minder mensen in ons land geconfronteerd worden met (meer ernstige vormen van) melanoom. De stichting besteedt daarom veel aandacht aan preventie, bijvoorbeeld door te wijzen op de gevaren van de zon. Ook geven wij informatie over het vroeg herkennen van melanoom.

Wil je meer medische informatie over melanoom, ga dan naar de bibliotheek van kanker.nl.